Десетте любими филми на техно маниаците

Изкуство ли е киното? Или индустрия?

Ако зададете този въпрос на някой български кинаджия, вероятно ще ви отнеме време, за да изслушате позицията му. Ако се обърнете към негов американски колега обаче, той ще е доста по-лаконичен. Масовото кино в Холивуд отдавна се е отдало тотално на индустриалния си характер без да се притеснява от това. Напротив, откритата позиция на американските продуценти, че техните филми са продукти, които трябва да намерят пазар, им дава свободата да правят каквото си поискат. Разбира се, САЩ не е само Холивуд. Слава Богу там има много хора, които правят независимо кино, където се опитват да изказват идеи и да задават въпроси. Холивудските магнати обаче са подпомогнати сериозно от развитието на техниката. Усъвършенстването на камерите, на киносалоните, на звука и на компютърните възможности откри нови граници за киното и те вече смело се изследват. Актуален пример е 3D-инвазията, която шества по кината. За няколко години триизмерните филми бавно и полека заеха основен дял в киноразпространението. Цените на билетите поскъпнаха, вкарвайки живителни сили в голямата машина.

Развитието на киното винаги е вървяло паралелно с развитието на техниката. А когато технически можеш да развихриш въображението си, историите, които разказваш, логично също се насочват към фантастиката. Сайтът mashable.com е съставил любопитна класация на десетте най-харесвани съвременни филми, изобразяващи или олицетворяващи развитието на техниката и модерните медии. Ето я и нея.

10. „2001: Космическа одисея“, реж. Станли Кубрик

Кубрик взима историята на сър Артър Кларк „The Sentinel“ и я превръща в едно от култовите заглавия в съвременната история на киното. Направата на филма отнема цели пет години, а премиерата е през 1968 г. Тогава зрителите и критиката не са особено очаровани. Но години по-късно „2001: Космическа одисея“ се превръща буквално в учебник за кино. И въпреки че предвижданията му за далечната тогава 2001 г. не се сбъдват, филмът чудесно показва чудото на технологията и как тя се намесва сериозно в живота ни. Освен това именно това произведение на Кубрик вдъхновява Джордж Лукас, Ридли Скот и Стивън Спилбърг за бъдещите им филмови хитове.

9. „Специален доклад“, реж. Стивън Спилбърг

Замислете се само – колко от нещата, които филмът „Специален доклад“ показа, се случват в момента? Неговата премиера бе през 2002 г. и в историята му се показваше каква ще бъде действителността през 2054 г. Таблети с непрестанно обновяващо се съдържание, тъч контроли, магазини, в които клиентите са разпознати мигновено от системите – почти всичко във филма с Том Круз изглежда възможно и вече съществува.

8. Collapsus

Collapsus.com е един от най-впечатляващите филмови проекти, на които скоро потребителите са попаднали. Това е нов похват в разказването на истории, който комбинира интерактивност, анимация, игрално кино и документалистика. Филмът е изследване за преминаването на енергията към алтернативните енергийни източници. Най-важното за Collapsus обаче е, че неговият автор Томи Пайота е усъвършенствал ротоскопичната анимация (създаване на анимация по заснет игрален материал).

7. „УОЛ.И“, реж. Андрю Стантън

Историята на самотен робот, който търси любовта, е основата на един от най-добрите съвременни анимационни филми. Pixar направиха истински фурор с „УОЛ.И“ и успяха да съградят разбираема и затрогваща история без да ползват почти никакъв диалог. Въпреки че получи някои критики за сюжета си, анимационният филм бе признат за изключително постижение. Историята за забравения робот казва две важни неща – че животът става все по-лесен заради развитието на технологията и че също така се превръща във все по-скучен и изпразнен от изживявания неизбежен процес.

6. „We Live in Public“, реж. Онди Тимонер

Това е впечатляващ документален филм за Джош Харис, който решава да се покаже в интернет. Буквално. Много преди царстването на Facebook, YouTube и Twitter, Харис пуска живота си онлайн. Той създава сайта Pseudo.com, първата интернет телевизионна мрежа, където създава своята визия за бъдещето – бункер в Ню Йорк, в който за 30 дни живеят 100 човека, а камера снима всичко.

5. „Аватар“, реж. Джеймс Камерън

Не само че „Аватар“ е най-успешният филм за всички времена, но е и един от най-впечатляващите. Именно „Аватар“ даде най-мощния тласък на 3D-ерата. Създаването му отне десет години на Джеймс Камерън, който търпеливо изчакваше техническият прогрес да узрее достатъчно, за да успее да осъществи идеите му. Резултатът – изумителна комбинация между компютърна анимация и реална актьорска игра. Историята не е толкова важна, защото след „Аватар“ визията премина на по-предно място място.

4. „Генезис“, реж. Кристофър Нолан

Безспорно това е едно от най-добрите заглавия за годината, ако не и най-доброто. Техниката е заложена както в сюжета на филма, така и в създаването на самото заглавие. Визуалните ефекти, музиката и изобщо сюжетът правят от „Генезис“ един от най-добрите фантастични трилъри от много години насам.

3. „Железният човек“/“Железният човек 2“, реж. Джон Фавро

Ако погледнем назад филмите, създадени по комикси, то лесно ще стигнем до извода, че те са и едни от най-любимите на техно маниаците. „Батман“, „Спайдър-мен“, „Х-Мен“ и „Супермен“ са бълни с джаджи. Един от най-впечатляващите филми по комикси напоследък е „Железният човек“ и продължението му. Двете заглавия се приемат еднакво добре от стандартната публика и от онази, запленена от техниката.

2. „Социалната мрежа“, реж. Дейвид Финчър

Facebook е толкова мощна социална мрежа, че просто нямаше как да не се появи филм за нея. Ако трябваше, щяха да си измислят историята, само за да я заснемат. В крайна сметка се оказа, че „Социалната мрежа“ далеч не е само филм за Facebook, а за цялостния феномен „социален живот“ и виртуално изживяване. Ефектът, който произведението на Дейвид Финчър създава, е доста по-силен от този в „Мрежата“ и „Хакери“, да кажем.

Очаква се „Социалната мрежа“ да получи най-големите филмови награди съвсем скоро.

1. „ТРОН: Заветът“, реж. Джоузеф Козински

Когато през 1982 г. оригиналният „Трон“ тръгва по кината, той прави фурор, не само заради начина, по който показва компютрите, но и заради употребата на тези компютри в направата на филма. Това обаче не значи, че заглавието е получило само положителни мнения. 28 години по-късно техническото възприемане на „ТРОН: Заветът“ е съвсем различно. Впечатляващата комбинация между 3D и CGI (компютърно генерирано изображение) технология е постигната от същата компания, която работи върху филма „Странният случай на Бенджамин Бътън“. Задължителен за техно маниаците.

ВАШЕТО МНЕНИЕ

Please enter your comment!
Please enter your name here