За функционирането на автомобила и неговото първоначално стартиране се изисква източник на електрически ток за подаване на първоначалния импулс. За захранването на светлините на колата и свързаните към бордовата ел. система консуматори също се изисква източник на електричество. Алтернаторът е един от тези източници и по-долу ще разберем неговото предназначение и как работи? Какви са възможните неизправности?
Какво е предназначението на алтернатора в автомобила
В колата има два вида източници на електричество: акумулатор и алтернатор. Последният, чрез въртящия момент на коляновия вал, генерира електрически ток с определена мощност, а акумулаторът го приема, съхранява и отдава при нужда. Тоест, произвежда ток, но само когато двигателят работи. При движение на превозното средство, той захранва и всички свързани към бордовата ел. система консуматори и същевременно зарежда акумулатора.
Ако алтернаторът (генераторът) бъде премахнат от конструкцията на МПС, то ще може да пали и да се движи, но само до изчерпване на заряда от акумулатора. Така, единственият начин за повторно стартиране на двигателя ще бъде възможно само чрез подаване на ток от друга кола.
Как работи алтернаторът
Ако обичайният електродвигател преобразува електрическия ток в механично движение, то генераторът на ток работи на обратния принцип – преобразува въртящия момент на двигателя в електричество.
В конструктивно отношение, също е много идентичен на електродвигателя – има ротор (въртяща се част) и статор (статична част). Статорът може да е магнит, а роторът бобина от медна намотка. Когато роторът се върти в медната намотка се индуцира електрически ток или принципът на производство е чрез електромагнетизъм.
За да се стабилизира генерираното напрежение и да се поддържа в границите на 13,5-14,2V, се използва специален регулатор на напрежението. Той не позволява производството на повече напрежение от необходимото за зареждане на акумулатора. Ако това се случи, батерията ще бъде повредена.
Какви са признаците за повреда
Най-общо могат да бъдат четири:
- трудно стартиране на двигателя – липсата на достатъчно първоначален ток възпрепятства нормалното стартиране;
- намалена светлина от фаровете през нощта – при нощно пътуване светлината постепенно става по-приглушена и яркостта започва да намалява;
- светване на индикатора за батерията – след запалване би трябвало светлината на иконата да изгасне. Ако продължи да свети, това е сигнал за неправилно зареждане;
- неприятно свистене от генератора – ако подобни звуци се чуват от корпуса на генератора, това означава, че има износени лагери и роторът може да спре да се върти.
За предотвратяването на чести повреди и неприятности на пътя, пазарувайте само от доказани онлайн магазини.

