Електрическите автомобили

Зареждане на електромобил Тесла
Зареждане на електромобил Тесла

Какво е електромобил?

Електрическите автомобили или накратко казано електромобилите са вид превозни средства, които се придвижват посредством електромотор, вместо така добре познатия ни двигател с вътрешно горене. Те използват електроенергия, а не горива, като така не изхвърлят никакви вредни емисии в атмосферата. За процесите на производство на батериите обаче, с които се движат електромобилите се изразходват ресурси, чиито добиване и обработване нанася големи, дори понякога непоправими щети върху околната среда.

История на електромобилите

Нека обаче първо да поговорим малко за историята на електромобилите и тяхното развитие във времето. Всичко започва със създаването на първия електромотор, а имено този на британския учен Уилям Стърджън през 1832 година. Това всъщност бил първият колекторен електромотор, способен да задвижи машина. Малко известен факт е, че електрическите автомобили като концепция се появяват преди тези с вътрешно горене.

Само три години след изобретението на Стърджън се появяват и първите прототипи на автомобили, задвижвани с електроенергия. Те се радват на значителна популярност през периода между края на 19 и началото на 20 век. За съжаление обаче с бурното развитие на двигателите с вътрешно горене, както и тяхното масово производство, постепенно се наблюдава спад в използването на електрическите транспортни средства.

Електромобил
Електромобил, вързан към зарядна станция в Амстердам

Развитие на автомобилите с електродвигател и разпространението им

Основната причина за загубата на интерес към електромобилите, както в онзи период, така и сега е автономността на автомобилите с вътрешно горене. Проблемът с електромобилите е, че с тях не бихме могли да изминем толкова голямо разстояние, колкото например с някоя кола, задвижвана на бензин или дизел. В момента са популярни модели на електрически автомобили, с които да изминем  близо 400 километра с едно зареждане, но такива коли не биха били практични за дълги пътувания, а по скоро за придвижване в града. Разработват се много проекти, целящи разрешаването на този проблем в близкото бъдеще като например идеята на Илън Мъск за Tesla Supercharging stations, която в момента се реализира успешно главно в САЩ и Западна Европа. Целта на проекта е да осигури големи електрически паркове, където електромобилите да се зареждат напълно за по-малко от час. Към момента само в щата Калифорния, САЩ има повече от 100 индивидуални парка с по 10 до 15 зареждащи станции.  Надяваме се в скоро време такива подобни зареждащи центрове да бъдат построени и в страните от Централна и Източна Европа. За щастие към момента решението за разширяването на мрежата от супер зареждащи „чарджъри“ се преразглежда и вече са изготвени сделки по този въпрос с Чешката република, Полша и други европейски държави, които досега не са имали договор с Tesla за търговско партньорство. Вече дори можете да видите различните локации на бъдещите зареждащи паркове, като посетите сайта на Tesla.

Електромобил Tesla
Електромобил Tesla Model S

Едно обаче е ясно със сигурност. Електрическите автомобили са достигнали изключително високо технологично ниво, в резултат на което се радват на широка популярност. Всичко това се дължи до голям степен на основателя на Tesla Илън Мъск, чиято основна цел е да превърне производството на електрически автомобили в масово, за да бъде ограничено използването на автомобилите с вътрешно горене като средство за придвижване. Това би намалило потока на вредните изгорени газове към атмосферата и в крайна сметка да подобри поне малко качеството на въздуха там, където той е най-замърсен, а именно – в градовете.

Предимства и недостатъци на електромобилите

Нека да засегнем и въпроса какви наистина са предимствата и недостатъците на това да притежаваш автомобил, задвижван с електрическа енергия.

Предимства на електрическите коли

Първо ще обобщим положителните характеристики на електромобилите. Да започнем с факта, че при тях не се отделят вредни газове, както вече споменахме. Тяхното използване е много по-екологично и това е и един от основните плюсове да притежаваш подобен тип кола.

Второто нещо, което кара доста хора да продадат автомобилите си с вътрешно горене  и да инвестират в електрическите е самата цена на електричеството. Проучване показва, че американецът средно плаща по 15 цента на миля, което така написано не звучи особен много, но в сравнение със цената на електричеството, което е нужно на електромобила да измине същата тази миля си звучи направо невероятно. Става дума за едва 5 цента, а и по-малко, тъй като, зареждането в електрическите паркове на Tesla към момента е напълно безплатно.

Има и няколко други плюса, които също не са за подминаване. Например електромобилите са безшумни, което би могло да бъде добра страна за някои от потребителите, а за други по скоро дразнеща и неестествена, но това си зависи изцяло от вкуса на купувача. Разбира се тук се повдига и въпросът за безопасността на пешеходците, които не биха чули ако някоя кола ги приближи. Затова в по-новите модели автомобили се поставят и устройства за създаване на изкуствен шум, които да предупредят за прибижаването на превозното средство. Отделно се разработват и огромен брой нови технологии за следене на препятствия пред автомобила под формата на специални датчици.

Друга положителна черта е, че в някои държави притежателите на електрически автомобили получават субсидии в размер до 7500 долара в зависимост от вида и модела на превозното средство. В други пък се ограничават само до разрешение за безплатно паркиране в централните зони J.

Недостатъци на електромобилите

За жалост електромобилите имат и някои немалки недостатъци. Основният проблем при тях е, че макар и вече да се разработват с по-нови и качествени батерии, които с увеличения си капацитет да предлагат значително по-голям пробег, това пак не е достатъчно, за да се мерят с автомобилите с вътрешно горене. Проблем далеч не идва от технологията, която използват, а по-скоро от факта, че няма достатъчно станции за тяхното зареждане. Това доста ограничава тяхното използване. Повечето електромобили в момента могат да пропътуват най-много до 150 километра с едно зареждане, с изключение на колите на Tesla. Тук обаче говорим само за електрическите автомобили, а не за така наречените „хибриди“, които са далеч по-назад по отношение на пробега (Хибридите сами по себе си са комбинацията между кола с двигател с вътрешно горене и такава с електрически мотор. Подобен микс позволява на потребителя да използва колата си екологично на електрически режим в града, но и в същото време да пътува на дълги разстояния без излишни притеснения.)

Друг минус при електромобилите е самото инвестиране в тях. Тъй като те едва от

Електрически Нисан Лийф
Електрически Nissan Leaf

скоро започват постепенно отново да навлизат на пазара цените им все още са солени. Например закупуването на някой „по-изгоден“ модел би струвало на потребителя солидните 40 000 долара. Такъв например е новият модел Nissan Leaf,  който струва приблизително 70 000 лева.

Струва ли си да си купим електромобил в момента?

Като цяло електрическите превозни средства ще навлизат все повече в нашия живот като по-екологична алтернатива на тези, работещи с двигател с вътрешно горене. Дали ще предпочетете да останете на все още по-разпространената и надеждна кола с вътрешно горене или ще инвестирате в нова електрическа, високотехнологична, но все още в начален стадий на развитие такава, зависи само и единствено от вашите собствени нужди и личен избор.

Предимства

Недостатъци

* Екологични

* Евтин превоз на километър

* Освободени от данъци

* Безплатно паркиране в лимитирани градски зони

* Снабдени с последни технологии

* Висока цена на придобиване

* Малък брой зарядни станции

* Нисък пробег

 

 

 

 

 

 

ВАШЕТО МНЕНИЕ

Please enter your comment!
Please enter your name here