НачалоДжаджи и ТехнологииКратка история на вендинг автоматите

Кратка история на вендинг автоматите

В наше време рядко може да се открие човек, който поне веднъж да не си е купил кафе от автомат. Без съмнение тази услуга е първата, изникваща в съзнанието на мнозина, щом стане въпрос за вендинг.

Но кафето е само един от стотиците продукти, които вендинг машината има способността да ни достави. На Запад например съществуват цели денонощни електронни бутици за улеснение на потребителите.

Мнението на мнозина анализатори е, че традиционните магазини в бъдеще могат изцяло да бъдат заменени от вендинг и електронна търговия. За това свидетелстват и постоянните разработки на машини с нови функции, като например онлайн консултация.

Но за да се стигне дотук, вендингът претърпява своята еволюция в продължение на години.

Вендинг машините в началото

Преди повече от 20 века, през 215 г. в Александрия живее математикът Херон, който изобретява първия „самоуправляващ автомат”. Срещу бронзова монета, пускана в специален отвор, от него в египетските храмове можело да се получи светена вода.

В Китай през 500 г. след Христа според запазени исторически данни се правят машини за моливи, а машини за тютюн са открити в английски таверни от 1615 г.

През 1822 г. продавачът на книги Ричард Карлайл изобретява машина за раздаване на вестници, а 45 г. по-късно автоматът за марки на Симеон Денъм получава патент. И двата уреда работят с монетни механизми, които са въведени в Англия в началото на XIX в.

Последващите инженерни решения за вендинг и бумът от разнообразни автомати окончателно им извоюва ключово място в търговските мрежи по целия свят.

На гари и пощенски станции през 1883 г. е инсталиран автоматът за пощенски картички, хартия за писма и пликове, изобретен от Пърсивал Еверет.

След 5 г. на станциите на нюйоркското метро се появява машината за дъвки на Томас Адамс, а по-късно и за продажба на шоколад, дъвки, сапуни и други продукти на Stollwerck.

Автомати за кафе, други напитки и храна

След като кафето е пренесено в Америка през 1660 г., а по-късно и в Европа, през 40-те години на миналия век една от най-популярните машини е дело на Сайръс Меликян. Тя смесвала кафеен екстракт с гореща вода, а след усъвършенстване от негова страна предлагала вече и напитка от смлени зърна.

Първата вендинг машина за кафе е изобретена през 1946 г. и предизвиква фурор в масовите кафе паузи из офисите и институциите.

14 г. по-късно се въвежда механизъм за приемане на банкноти и се разработва автомат за кафе с чашков механизъм. Повече от един вид напитки машините започват да предлагат след 1991 г.

Успоредно с това в края на XIX и началото на XX в. стартира и първото зареждане на алкохолни и безалкохолни напитки от машина. В Париж през 1890 г. можело да се закупят алкохолни напитки като бира и вино, а по-късно и безалкохолни напитки в чаша. Първата компания, която предлага бутилирани напитки от машина, е Coca-cola.

XX в. е времето, когато се създават и автоматите за храна: през 1950 г. за сандвичи, през 1994 г. за пържени картофи, през 2000 г. за сладолед и замразени храни и др.

Eat Wave предлага на потребителите през 2009 г. първата комбинирана машина, която готви ястията на момента и осигурява храни с различна температура.

Днес – история с продължение

Предоставените възможности от съвременните вендинг машини изглеждат наистина неизчерпаеми. Водеща в иновациите е Япония, където освен традиционните продукти, от автомат може да се закупят и ядливи насекоми, саке, цветя, батерии и още какво ли не. 

Развитието на вендинга в световен мащаб е не само по отношение на продуктовото разнообразие, но и при начините на плащане. Освен монетно и с банкноти, то може да бъде и безконтактно, с мобилно приложение и дори с пръстов отпечатък.

Историята на вендинга със сигурност ще продължи да се обогатява с нови технологии и функционалности на машините. С начало, толкова назад във времето, тези интелигентни механични продавачи ще се настаняват все по-трайно в живота ни, за да го правят по-удобен.

Най-новото

„Еврика“ – гениалните идеи идват по време на сън

Може би в старата поговорка "Утрото е по-мъдро от вечерта" има нещо вярно.Проучване, проведено...

Кои очила Ray Ban да изберете този сезон?

Кои са най-иконичните модели слънчеви очила Ray-Ban? Като лидер в производството на луксозни слънчеви очила,...

Препоръки за предпазни мерки и лични предпазни средства 

Основни принципи за безопасност Предпазните мерки при работа с въздушен компресор са от изключителна важност...

Най-популярните криптовалути на пазара

Светът на дигиталните плащания се развива с изключително бързи темпове, а криптовалутите набират все...

Още по темата